Vanliga frågor om hemlarm från Alert Alarm

Vad avgör om villalarm eller lägenhetslarm passar bäst för mig?

Vi använder begreppen villalarm och lägenhetslarm då det generellt är den bästa lösningen för respektive boendeform. Då ingenting är beställt innan du har varit i kontakt med en säkerhetsrådgivare från Alert Alarm diskuterar ni alltid igenom vilken lösning som är bäst för dig. Om du bor i villa och tilltalas av det vi kallar för lägenhetslarm är det rätt för dig.

Jag bor på landsbygden. Kan jag ta del av alla erbjudanden?

Villalarm erbjuds till de allra flesta orter i Sverige. De enstaka undantag är mindre öar som inte kan nås med bil och ett fåtal orter som är placerade långt från närmaste utryckningsort. Innan din beställning kommer din säkerhetsrådgivare att vara i kontakt med dig. Om din bostad mot förmodan inte skulle erbjudas fria väktarutryckningar meddelas detta vid denna kontakt. Lägenhetslarm (mobil uppkoppling) erbjuds till alla orter i Sverige.

Vad kostar en väktarutryckning?

Väljer du vårt villalarm, med anslutning till Securitas Direct larmcentral och fria utryckningar ingår således väktarutryckningarna i tjänsten. Vid avsiktliga larm eller vid uppenbart slarv som orsakar en väktarutryckning kan vi dock kräva ersättning. Detta är osannolikt då du har 5 minuter på dig att återkalla ett larm som har löst ut.

Kan jag verkligen montera mitt hemlarm själv?

Larmet är utvecklat för att du enkelt ska kunna montera det själv. Med ditt hemlarm levereras även anpassade monteringsanvisningar i text och bild. Du har dessutom tillgång till support via telefon, e-post och chatt.

Hur utökar jag mitt larmpaket?

Innan din beställning kontaktas du alltid av en säkerhetsrådgivare. Tillsammans kommer ni fram till hur just ditt larm ska utformas. I efterhand kan du när som helst komplettera med ytterligare tillbehör genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Finns kamera som tillval?

Bilder från din privata bostad kan vara känsliga ur ett integritetsperspektiv. Med kameran från D-Link äger du själv bilderna från din bostad. Vi har valt att inte inkludera vår kamera i grundpaketet utan säljer denna som komplement.

Vad kan jag göra med Alert Alarm App?

Du kan styra larmet var du än befinner dig. Se om larmet just nu är aktiverat eller inte. Gå tillbaka i tiden och se när larmet slogs till eller från samt vem som gjort det. Få meddelande när barnen kommer hem från skolan. Få svar på vanliga supportfrågor direkt i applikationen.

Kan jag ha larmet på när jag är hemma?

Du kan dimensionera ditt larm på det sätt du önskar, exempelvis ha en del av ditt hemlarm aktiverat under nattetid. Kompletterar du med extra magnetkontakter kan du ha dörrar och fönster larmade men röra dig fritt i huset, ett så kallat skalskydd. Brand- och vattenlarmet är ständigt aktivt oavsett om du är hemma eller inte.

Hur vet jag när jag ska byta batterier i detektorerna?

Batterierna är dimensionerade för att räcka i minst 1 år, men de flesta räcker betydligt längre än så. I och med att Alert Alarm driftsövervakar larmet på distans dygnet runt, blir du kontaktad när det är dags att byta batterier. Som en del av tjänsten kan du sedan köpa nya batterier till mycket förmånliga priser direkt från Alert Alarm.

Fungerar larmet om jag har husdjur?

Om ditt husdjur väger 18 kilo eller mindre kommer rörelsedetektorerna inte att reagera när de rör sig i huset. Undantaget är fåglar och andra djur som kan klättra runt i rummet. För sådana djur eller för de djur som väger mer än 18 kilo får du antingen avgränsa deras utrymme under den tid larmet är påslaget eller komplettera larmpaketet med magnetkontakter och använda endast dessa när djuret lämnas ensamt hemma.

Kan jag uppgradera/byta mitt gamla larm?

I de allra flesta fall kan vi uppgradera ditt befintliga larm. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Har era larm skalskydd?

Våra hemlarm har ett läge som vi kallar för hemmaläge. Det innebär att alla dörr- och fönsterdetektorer aktiveras och att det på så sätt går att röra sig fritt i huset men att larmet kommer att gå om någon dörr eller fönster försedd med detektor öppnas. Detta kallas ibland för skalskydd. Det går även att komplettera hemmmaläget med rörelsedetektorer.

Finns det någon bidningstid?

Produkterna från Alert Alarm äger du själv den dag du slutar att vara kund till oss. Detta medför en bindningstid på 24 månader. Efter den tiden löper avtalet med 3 månaders uppsägningstid. Vid exempelvis flytt under bindningstiden så kan du antingen ta med dig systemet till nya adressen, överlåta den till nya ägaren eller så debiteras du ett engångsbelopp som motsvarar aktuell månadskostnad gånger antalet kvarvarande abonnemangsmånader.

På vilka sätt kan jag betala min månadsavgift?

Förenkla din vardag och värna om miljön - betala enkelt via autogiro eller få din faktura direkt till din e-post. Det går även att få traditionell pappersfaktura.

Vilket hemlarm är rätt för dig? Gör larmtestet

Vilket hemlarm är rätt för dig?

Gör vårt enkla larmtest så får du svar direkt.

Vanliga frågor

  • Alert Alarm är Sveriges bästa hemlarm enligt PC För Alla. Tack vare att onödiga mellanhänder har plockats bort kan vi erbjuda ett hemlarm som skyddar mot inbrott, brand och vattenskador av högsta kvalitet till en oerhört låg kostnad. Via mobilen kan du styra larmet och få information om händelser i din bostad, oavsett var du befinner dig.

  • Vi använder begreppen villalarm och lägenhetslarm då det generellt är den bästa lösningen för respektive boendeform. Då ingenting är beställt innan du har varit i kontakt med en säkerhetsrådgivare från Alert Alarm diskuterar ni alltid igenom vilken lösning som är bäst för dig. Om du bor i villa och tilltalas av det vi kallar för lägenhetslarm är det rätt för dig.

  • Larmet är utvecklat för att du enkelt ska kunna montera det själv. Med ditt hemlarm levereras även anpassade monteringsanvisningar i text och bild. Du har dessutom tillgång till support via telefon, e-post och chatt.

  • Väljer du vårt villalarm, med anslutning till Securitas Direct larmcentral och fria utryckningar ingår således väktarutryckningarna i tjänsten. Vid avsiktliga larm eller vid uppenbart slarv som orsakar en väktarutryckning kan vi dock kräva ersättning. Detta är osannolikt då du har 8 minuter på dig att återkalla ett larm som har löst ut.

E-post: kundtjanst@alertalarm.se
Telefon: 0771-76 03 03