2017-05-18

Intervju med Simon – expert på hemlarm

Tvättmaskin brand

Nu är vi tillbaks igen, med vårt femte blogginlägg om hemlarm. Dagen till ära, så tänkte vi göra ett litet annorlunda inlägg. Simon, som jobbar på kundsupport kommer idag att få vara med om en intervju, där han kommer berätta lite om sig själv, om hur det är att jobba på Alert Alarm samt de vanligaste frågorna kundsupport får in från kunderna. Väl mött!

Välkommen, Simon. Hoppas allt är bra med dig.

Simon: Tack så mycket. Allting är jättebra med mig.

Vad roligt att höra. Låt oss nu starta denna intervju. Så, berätta lite om dig själv. Vem är Simon?

Simon: Haha. Simon är en social och sportintresserad kille. Mina intressen, förutom att jobba på Alert Alarm, är att umgås med familj, vänner och titta på film. Jag älskar filmer!

Se där, alltid lär man sig något nytt om någon. Hur är det att arbeta på Alert Alarm?

Simon: Jag har nu jobbat här i ett år och det är fantastiskt. För det mesta så pratar jag i telefonen och hjälper kunder, vilket jag tycker är riktigt roligt och givande. Att få hjälpa människor är någonting jag alltid har tyckt om och att jag nu får göra det varje dag är underbart. Sedan arbetar jag även med fantastiska kollegor, som likt mig, tycker om kundsupport och service. Hemlarm är säkerhet, därför måste du alltid leverera i varje samtal och göra ditt yttersta i varje samtal. Förutom att jag gillar det jag jobbar med, så hade Alert Alarm aldrig varit detsamma utan de andra som arbetar här. Alla är drivna, målmedvetna och letar alltid efter att göra dagen till den bästa någonsin. Det finns inte en tråkig dag här. Det gillar jag!

Det låter verkligen som om att du tycker om det du arbetar med. Det är så en arbetsplats skall vara. Berätta lite om de vanligaste frågorna ni får in på kundsupport!

Simon: Hm, bra fråga. Den vanligaste frågan vi får in handlar nog om batterier och batteribyte. Kunder kan ringa in och frågar varför en enhet inte fungerar som det är tänkt, där vi tillslut tillsammans kommer fram till att batteriet i den nämnda enheten inte har bytts på ett bra tag. Vi rekommenderar ett årligt batteribyte på våra enheter, förutom centralenheten som har ett uppladdningsbart batteri i sig. Byter man batteri en gång om året, så behöver man inte oroa sig över att en enhet slutar fungera, eller att larmet på det sättet beter sig konstigt.

Förutom den frågan, så brukar vi även få in frågor kring rörelsedetektorer och husdjur. Nu vet jag att ni i förra veckan skrev ett inlägg om just det, men jag tänkte ändå förtydliga det här igen. Våra rörelsedetektorer är kompatibla mot husdjur som väger 18 kg eller mindre. Vill ni veta mer om det, så rekommenderar jag er till att läsa inlägget som just handlar om husdjur och rörelsedetektorer. Läs det här.

Tack för det. Någon annan vanlig fråga som du kommer att tänka på?

Simon: Ja. Nu när du säger det. Ibland får vi även frågor om vad ett larmnummer är för något. Larmnummer är detsamma som anläggningsnummer. Numret finner ni på baksidan av centralenheten. Detta är de vanligaste frågorna, sedan är det väldigt utspritt. Byta nummer i kontaktlistan, lägga till en rörelsedetektor i skalskyddet eller ta bort en fördröjning från en enhet. Det är olika!

Okej, så lite variation. Det är alltid roligt. Finns det någonting du rekommenderar kunderna till att göra?

Simon: Ja, faktiskt. Byt batteri en gång om året på de trådlösa enheterna. Skriv gärna upp när ni senaste bytte batteri på enheterna, så blir det enklare att komma ihåg. Jag tycker även att man alltid skall byta alla batterier samtidigt, så man inte byter en enhet först och sedan någon månad senare byter en annan. Det blir mycket enklare ifall man byter batteri på allt samtidigt.

Utöver det, så tycker jag även att man en gång i kvartalet bör torka av linsen på rörelsedetektorn. Detta minimerar chansen till falsklarm. Sen tycker jag även att man då och då bör testa rökdetektorn, för att säkerhetsställa funktionen. Detta gör du enkelt genom att du håller inne testknappen på enheten. Ja, det var nog det.

Tack, Simon. Detta har nu dragit ut på tiden och jag förstår att du nu vill gå ut och arbeta igen. Vi tackar dig för denna intervju. Trevlig dag på dig!

Vi tackar Simon för denna intervju. Vi hoppas att ni fann denna intervju som lärorik!

På återseende,

Alert Alarm.